Agra en Taj Mahal

Alweer even geleden dat we geinternet hebben, het is vakantie he! En we hadden geen internet in de hotels dus vandaar. Sinds Varanasi hebben we weer een heleboel gezien en gedaan. Eerst met de nachttrein naar Agra gegaan. Trein was oke, we hadden dan ook de duurste klasse met bedjes en airco. Voor een reis van zo'n 12 uur wel erg fijn. Agra klinkt misschien niet zo bekend, maar als we de Taj Mahal noemen gaan er natuurlijk wel belletjes rinkelen! Daar zijn we de tweede dag naartoe gegaan, met zonsopkomst. Maar dat straks. In Agra aangekomen zijn we dezelfde middag naar Fatepur Sigri gegaan, een oude stad die ooit als hoofdstad bedoelt was, maar aangezien het gebied onmogelijk van voldoende water voorzien kon worden is het maar enkele jaren bewoond gebleven.  Je komt de stad binnen door een enorm hoge poort met een hoge trap ervoor, erg indrukwekkend. Binnen werden we meteen rondgeleid door een meneer die geen gids was, maar wel eindigde bij zijn winkeltje en verwachtte dat we daar dus wat kochten in ruil voor de (deels) uit zijn duim gezogen informatie over tunnels naar Agra (=40 km) met beren en slangen erin.  Na hard onderhandelen iets gekocht en toen zelf verder gaan kijken. We waren onderweg een andere Nederlandse jongen tegengekomen met wie we de middag doorbrachten. We besloten even een van de rustige straatjes van het dorpje naast de oude stad in te lopen. Gelijk waren we weer het middelpunt van de belangstelling. Het lijkt erop dat de meeste toeristen alleen naar de oude stad gaan en niet verder, want het leek wel of ze nog nooit een toerist gezien hadden. Alle kindjes (en ook sommige volwassenen!) wilden op de foto. We vreesden eerst dat ze daar dan ook elke keer geld voor wilden zoals op veel toeristische plekken, maar het ging ze echt puur om het op de foto gaan! Haha. Veel foto's gemaakt dus van de kindjes. Toen we even naar binnen stonden te gluren werden we ook binnen gevraagd bij een plek waar allemaal vrouwtjes repen stof aan het snijden waren om matten van te maken. Eerst waren ze heel verlegen en onwennig, maar na even wilden ze toch wel op de foto en één vrouwtje begon een gesprek met Anne. Beetje onhandig in het Hindi-Nederlands, maar met behulp van een jongen die engels sprak kwamen we er wel uit. Ze wilden weten of we getrouwd waren (ja natuurlijk!) en waarom ik dan geen teenring en rinkelende armbanden had. Ook wilde ze graag zelf een foto maken met onze camera. Haha, het was denk ik de eerste keer dat ze zo'n ding vasthad want ze wist niet goed wat ze ermee moest maar moest hard lachen om het resultaat! Erg leuke ervaring, waardoor we eigenlijk de oude stad niet eens mee verder gezien hebben.

De volgende dag vroeg (=5.15 uur) opgestaan om op tijd bij de Taj Mahal te zijn. Voor wie het even niet weet, de Taj is hét symbool van India, het enorme marmeren mausoleum dat Sjah Jahan liet bouwen voor zijn overleden vrouw. We waren als een van de eerste binnen, en het was echt indrukwekkend. We hebben er zo'n 2 uur rondgekeken en wel 100 foto's gemaakt. Het liep wel heel snel vol met mensen dus het was fijn dat wij er al vroeg waren, toen was het nog rustig. Maar ook me veel toeristen blijft het groots en prachtig! Verder die dag met een fietsriksja naar het Agra Fort geweest. Een mooi fort waar we een hele tijd hebben rondgekeken. We werden wel weer heel veel gefotografeerd, en als er eenmaal iemand vraagt of ie met ons op de foto mag is het hek van de dam.  Omgekeerd hebben wij met onze camera ook indiers op de foto gezet natuurlijk!  En aapjes, die zaten er ook heel wat. Na afloop bleek onze riksjaman op ons te hebben gewacht! Hij wilde ons graag overal naartoe brengen. We vonden het zo sneu als hij voor niks had gewacht, en wilden toch naar de Baby Taj en een markt, dus besloten we hem ons te laten rondrijden. Je voelt je er wel wat ongemakkelijk bij, zo'n man die de jongste niet meer was, die op zijn brakke fietsje twee van die westerse dikkerds vooruit moet zien te krijgen! Vooral toen hij bij een heuveltje af moest stappen en de fiets met ons erop moest duwen voelden we ons echt olifanten. Arme man. Maar ja, de fietsriksjamannen zijn degenen die het slechts verdienen, dus die het het hardst nodig hebben. Vandaar dat we die meestal toch verkiezen boven de autoriksja's (tuktuks). Het was een heel lieve man, die geregeld vroeg of alles nog goed ging (ja, met ons wel, maar met hem dan?) en stopt zodat wij foto's konden maken. Na afloop bracht hij ons ineens naar een winkel. Wij wilden daar niet naar binnen, want dan MOET je dus zo ongeveer iets kopen wat veel te duur is en je niet wilt. We begrepen niet goed wat hij wilde en weigerden dus naar binnen te gaan. Toen hij ons daarna naar het hotel bracht, vertelde hij dat hij zijn fiets moest huren voor 100 roepie per dag, en als hij toeristen binnenbracht dat het dan die dag gratis was. Toen vonden we het wel heel sneu voor hem dat we niet naar binnen waren gegaan. We besloten het goed te maken en hem de 100 rupie (ongeveer 1,60 euro) extra te geven. Hij was toen erg blij en wij voelden onswat minder schuldig. Verder in Agra niet meer zoveel gedaan. Na Agra zijn we met de vroege trein naar Jaipur gegaan, de hoofdstad van Rajasthan. Daarover meer in het volgende verhaal! (het kan zijn dat hier een paar uur of zelfs dagen tussen zitten)