Bromo en Kawa Ijen

De afgelopen dagen hebben we een aantal zeer korte nachten en zeer lange dagen gehad. Vanuit Yogjakarta zijn we met een tourtje richting de Bromo vulkaan vertrokken. Twee Amerikanen op wereldreis en twee Spanjaarden vergezelden ons tijdens deze lange reis. Het ritje van Yogjakarta naar Bromo duurde meer dan 12 uur en afgezien van twee plas-stops en één keer lunchen zijn we continue onderweg geweest. De wegen hier zijn vergelijkbaar met de kleinere wegen tussen de dorpen in Nederland. Smal , soms met gaten en voor iedere rijrichting één baan. Het verschil met Nederland is dat hier al het (vracht/brommer) verkeer over dit soort wegen plaats vindt en je gemiddelde snelheid meestal maar ergens tussen de 40km en 50km per uur ligt.

Eenmaal aangekomen bij het hotel waar vanuit we de volgende ochtend weer zouden vertrekken was het al vrij laat en zijn we meteen gaan slapen. Om 3.30u ’s nachts werden we namelijk weer gewekt om naar een mooi uitzichtpunt te gaan.  Hier zie je de zon opkomen en heb je een goed zicht op de Bromo vulkaan. Het is schitterend om vanaf dit hoog gelegen punt op de vulkaan neer te kijken. Zoals je hieronder op de foto kunt zien.

Nadat de zon was opgekomen zijn we per jeep richting de krater gereden, waar we het laatste stukje lopend een flinke klim naar de vulkaan hebben gemaakt om ook de binnenkant van de krater te bekijken. Ook hier was het uitzicht indrukwekkend. Volgens een strak Indonesisch schema (= sarcastisch) weer terug naar het hotel, douchen ontbijten en door naar het volgende natuurwonder van Indonesië; de Kawa Ijen.

Tijdens de rit van Yogjakarta naar Bromo hebben we veel gekletst met de Amerikanen en hadden we ze lekker gemaakt met de foto’s van de Kawa Ijen. Tijdens een van de stops die we gemaakt hebben zagen we nog foto’s van “The Blue Fire” in de krater van Kawa Ijen. Deze stonden nergens in de reisgidsen, maar het zag er wel spectaculair uit. Je zou dan de Kawa Ijen vulkaan afdalen en een blauw vuur zien dat alleen bij nacht zichtbaar is en maar weinig andere mensen gezien hebben (aangezien de meeste trips ‘pas’ om 4.00 uur ’s  nachts starten, en je het vuur dan al niet meer ziet). De Amerikanen zouden eigenlijk na Bromo direct naar Bali gaan, maar door onze verhalen, de foto’s en het mysterieuze “Blue Fire” (blauw vuur) besloten ze hun trip uit te breiden. We besloten gezamenlijk naar dit mysterieuze vuur te gaan omdat met z’n allen gaan een stuk goedkoper was en het goed klikte met de Amerikanen.

Om 18.00 kwamen we aan bij het vertrekpunt van Kawa Ijen, snel even gegeten en weer snel gaan slapen, want dezelfde dag nog om 23:30 moesten we weer opstaan om richting de Kawa Ijen te gaan. Midden in de nacht vertrokken en na maar een paar uurtjes slaap begonnen we aan een bijzonder steile wandeling naar de top. Vanaf nu zouden we de actieve vulkaan afdalen naar het blauwe vuur en de plek waar Indonesiërs midden in de nacht zwavel delven.

Zwavel is niet echt prettig om in te ademen (maar schijnbaar ongevaarlijk) dus met onze sjaal voor onze mond (zie foto) zijn we steeds dieper de vulkaan in getrokken. Ondertussen zagen we mannen die 100kg aan zwavel naar boven uit de mijn sjouwen. Voor het werken in deze bijna onmenselijke omgeving en zeer zware omstandigheden krijgen ze 600 rp per Kg (is ongeveer 0.05 ct per kg).  Vergelijk je dit met ander werk in Indonesië dan is dit nog best goed betaald, maar toch…

Het blauwe vuur was erg mooi om te zien, het is nog het beste te vergelijken met een gaspit om op te koken maar dan 1000 keer zo groot en heftig.  Omdat de vulkaan dus nog zo actief was moesten we af en toe schuilen voor de zwavelwolken terwijl we mensen er midden in zagen werken om de zwavel los te hakken. De hele trip was nu al erg indrukwekkend. Langzaam maar zeker zijn we weer naar boven geklommen om bij zonsopkomst de vulkaan en het groen meer dat in deze vulkaan lag te kunnen zien. Ook dit was weer erg bijzonder! Helaas hebben we weinig foto’s van de afdaling in de vulkaan omdat het bijna onmogelijk was om foto’s te maken omdat het nacht was.

Na flink wat uurtjes op en in de vulkaan zijn we weer terug gegaan naar het tourbusje dat ons naar Bali zou  brengen. Terwijl wij naar beneden liepen, waren de andere toeristen bezig met de steile klim omhoog. Het was maar goed dat we  ’s nachts niet hadden gezien hoe steil het pad was, dat was echt demotiverend geweest!

Nu zitten we dan ook op Bali, met uitzicht op palmbomen, een zwembad en in een heerlijk hotel (we mochten onszelf wel weer eens verwennen vonden we) en hebben al flink wat uurtjes slaap ingehaald. De komende dagen gaan we vooral relaxen. Verwacht dus vooral weinig spannende vulkaanhikeverhalen maar mooie strand en relax foto’s.

Nu gaan we weer lekker verder met genieten, tot horens!!