Broodje kamelenkop

Hi allemaal!

Op dit hete uur van de Marokkaanse dag maar even de koelte van het internetcafe ingedoken om jullie weer op de hoogte te brengen van onze belevenissen. Ieke, kom je nog aan je werk toe? Haha. Onze laatste week hier is helaas alweer ingegaan, de tijd vliegt! Inmiddels zijn we in Fes, de eerste koningsstad van Marokko, maar eerst nog even onze belevenissen in het Romeinse Volubilis waar we donderdag geweest zijn.
Onze eerste ervaring met het openbaar vervoer hier, namelijk de grand taxi. Dit is een oude Mercedes, echt zon grote oude bak maar dan mooi zilver gespoten met een zwart dak en prachtige bekleding, ahum. Een grand taxi functioneert ongeveer hetzelfde als een bus, ze hebben dus vaak een bepaalde bestemming en ze vertrekken wanneer ze vol zitten. En vol betekent dat er vier passagiers achterin moeten en twee op de passagiersstoel, met zeven man in de taxi dus, gezellig! Maar je kunt een grand taxi gelukkig ook helemaal voor jezelf hebben, dan betaal je alleen wat meer. Voor minder dan 30 euro hadden we de taxi de hele ochtend voor onszelf en de chauffeur bracht ons naar Volubilis en Moulay Idriss en wachtte in de tussentijd op ons, dus dat was netjes.

Eerst naar Volubilis dus. Onderweg weer een politiecontrole en de taxi moest stoppen. Maar wat nu precies de bedoeling was weten we nog steeds niet, de chauffeur stapte uit, liep een rondje mee om de taxi en we konden weer verder. Jaja. we waren redelijk op tijd bij Volubilis, de oude Romeinse stad waar nog verbazend veel van over is. Het was een behoorlijke stad zo te zien, en sommige dingen als het badhuis en de bakker waren nog herkenbaar. Behoorlijk indrukwekkend, erg raar als je bedenkt dat dit al meer dan 2000 jaar hier staat! Natuurlijk waren het vooral ruines, maar toch. we hebben er twee uur rondgelopen en toen moesten we weer verder naar Moulay Idriss. Moulay Idriss is de kleinzoon van de profeet Mohammed en hier is zijn mausoleum. Helaas mochten wij er als niet-Moslims niet in, maar het stadje op zich was ook wel leuk om te zien. Daarna weer terug naar Meknes, waar we s avonds nog naar het plein gegaan zijn. Eigenlijk is het s avonds het leukst, dan begint het sociale leven van de Marokkaan. Lekker wat gegeten, puur toevallig op het terras van een Marokkaan die 18 jaar in Nederland gewoond heeft maar nu weer terug geremigreerd is naar Marokko. Het was overduidelijk dat hij in Marokko veel gelukkiger is! Ik kan het me voorstellen.

Ook leuk op het plein, er zat een Berberman met een kleedje met allerlei geneeskrachtige troep, zelfs struisvogeleieren en een struisvogelpoot! Echt een complete poot, wat moet je er mee?

Gisteren zijn we weer in de trein gestapt en naar Fes gegaan. Het was even een gedoe om een taxi en hotel te vinden, pff. De taxis weigerden hun meter aan te zetten en wilden ons alleen voor een nogal hoge vaste prijs wegbrengen. Dat is wel af en toe irritant, je weet dat de locals veel minder betalen maar je hebt geen keus. Uiteindelijk toch in de stad aangekomen en toen op zoek naar een hotel. In die doolhof konden we eerst ons hotel niet vinden, maar dankzij een aardig meisje uiteindelijk toch. Bleek de enige kamer die ze nog hadden een soort hutje op het dak te zijn, lees: een soort sauna maar dan zonder koudwaterbad. Euh, nee dat werd dus niet onze kamer. Uiteindelijk nam een man ons op sleeptouw en ging alle riads in Fes mee af. Uiteindelijk een voor ons redelijk dure maar mooie kamer gevonden in een echte riad. Voor degenen die het even niet meegekregen hebben, een riad is een oud huis gebouwd rondom een binnenplaats waar het heerlijk rustig is. Het is echt een mooie riad, helemaal met mozaik betegeld!

Gisteren hebben we de medina en souks van Fes verkend, weer een hele ervaring om door die straten te dolen. Maar op de een of andere manier zijn we niet eens verdwaald! Echt, wat je daar allemaal tegenkomt, je kijkt je ogen uit. Fes staat bekend om zijn leer dus er zijn veel leren spullen te koop voor weggeefprijzen. Maar ook onbekendere dingen zoals kruidenmengseltjes die overal goed voor zijn. Vlakbij ons hotel zit de vleessouk, waar complete gevilde schapen en runderen aan de kraam hangen. Smakelijk! En echt, er hingen gewoon zelfs kamelenballen!!! En vanmorgen zagen we een complete afgehakte kamelenkop, brrrr! Voor degenen die nieuwsgierig zijn, zie fotos.

Vandaag zijn we naar de tanneries van Fes geweest. Hier wordt het leer nog op middeleeuwse wijze bewerkt. Echt mooi om te zien, al stinkt het wel behoorlijk. Het leer wordt eerst gelooid en schoongemaakt in speciale baden met koeienurine en duivenpoep en in andere baden wordt het geverfd. Dit gebeurd nog precies hetzelfde als vroeger, met natuurlijke materialen woals henna, saffraan en kobalt. Indrukwekkend om te zien! Om het te zien moest je natuurlijk weer wel door een leerwinkeltje en vanaf het dakterras kon je dan de tanneries in kijken. Op de terugweg even slippers gekeken maar natuurlijk weer niet degene die ik wilde in mijn maat dus helaas. Het zijn overigens wel echt mooie dingen, dus ik heb net bij een ander winkeltje toch mooie leren slippers aan de haak geslagen voor minder dan 7 euro!!!

Dus daar ben ik erg blij mee, en het heeft mijn kooplust alleen maar meer aangewakkerd! Die van Erik wat minder, haha. Als het vanmiddag wat minder heet is dan willen we nog naar de Joodse wijk gaan, waar een groot kerkhof is en een aantal synagoges. Vanavond vanaf het dakterras van onze Riad naar de zonsondergang kijken en dan hebben we weer een superdag gehad! Echt, ik wil helemaal niet naar huis. Regent het eigenlijk nog steeds? Dan genieten we nog even extra van de zon. Het is hier nog niet kouder geweest dan 35 graden, gemiddeld is het een graad of 40, heet dus!

Morgen gaan we weer met de trein naar Rabat, de huidige hoofdstad van Marokko. Daarna nog lekker twee daagjes Marrakech, toch wel onze favoriete stad tot nu toe, echt ultiem 1001 nacht gevoel. We brengen jullie daar wel weer op de hoogte!