Chiang Mai (dagen ben ik een beetje kwijt!)

Hi allemaal,

Jaja, weer een teken van leven van ons! We hebben het te druk gehad met leuke dingen doen om te mailen dus vandaar. Voor iedereen die zich druk heeft gemaakt, wij zaten gelukkig niet in het vliegtuig naar Phuket, wij reizen alleen met bus en trein.

Inmiddels zitten we op Ko Chang, een bounty eiland dicht bij de grens bij Cambodia. Helaas is het er wat minder Bounty dan gehoopt, het heeft alleen nog maar gestortregend!!! Dat is echt MINDER maar ja. We hebben een heel idyllisch hutje bij zee, waar bijna niemand anders verblijft. Het zou met wat zon helemaal fantastisch zijn. Inmiddels is het droog, en zijn we naar het centrum te gaan om dat te verkennen, want strandweer is het nog steeds niet. Zwaarbewolkt, maar natuurlijk wel warm zoals altijd. De straten staan hier aardig blank, tot zo'n 20 cm water. Sommige winkeltjes staan compleet onder water, en de mensen doen hun best om het water weg te pompen. Wat het weer gaat doen is onbekend, we geven het nog een dag een kans, en als het morgen nog bagger is gaan we eerder terug naar bangkok. Maar dat zou wel erg jammer zijn natuurlijk! Want het schijnt een super mooi eiland te zijn.

Ok, dan de afgelopen dagen. We zijn zoals jullie je misschien nog kunnen herinneren in Chiang Mai geweest, helemaal in het Noorden van Thailand. De nachttrein erheen was een leuke ervaring, veel reizigers en de bedjes waren prima. Alleen het ontbijt was nogal vreemd en achterlijk duur (voor Thaise begrippen). Het ontbijt bestond uit wit brood met ham, koude frietjes en uitgedroogde ananas. Apart dus. Maar uitgeslapen kwamen we in Chiang Mai aan, samen met een Zweed, Niclas, die besloot met ons mee te gaan naar  het Smile Guesthouse. 's Middags wat tempels in Chiang Mai bezocht tot het begon te gieten. We stonden onder een afdak te schuilen, tot de mensen in een soort van winkeltje ons binnen vroegen om daar te wachten. Aardig! Het was een soort winkeltje waar ze vanalles verkochten, van autoonderdelen tot tie wraps etc. Aardige mensen.

Maar de belangrijkste reden waarom we naar Chiang Mai waren gekomen was de omliggende jungle. Afgelopen vrijdag en zaterdag zijn we dan ook een jungletrekking gaan doen. Met een internationaal gezelschap van 2 Canadezen (Tina en David), de Zweed (Niclas), een Italiaanse (Tiara), een Engelse (Suzan) en nog een stel uit Heesch (!!!), Lotte en Jasper gingen we twee dagen op pad. De eerste dag begon met een bezoekje aan een 'locale markt' oftewel een markt waar je alles wat je miste voor de tour nog kon kopen, zoals zaklamp, poncho etc. En varkenskoppen en schapenkoppen. Heleen, helaas weer geen sprinkhaan te bekennen!

Daarna bezochten we een hilltribedorp, waar zo'n driehonderd mensen wonen. Beetje toeristisch wel, ze hadden zelfs een enorme vlinder gevangen en aan een touwtje gebonden voor ons om te fotograferen. Das altijd jammer, maar ja (nee, we hebben er geen foto van). Daarna hebben we zo'n 2,5 uur gelopen door rijstvelden enzo, heel mooi om te zien. We overnachtten in een ander hilltribe dorp. Er was voor ons een hut op palen gebouwd met daarin zes tweepersoonsbedjes met een kamboe erover. Nou ja, bedjes, het was een rieten mat met een kussentje erover. Niet iedereen was daar even blij mee maar wij vonden het prima! De douche bestond uit een vat bruin water en een schepje. We besloten het douchen een dag uit te stellen :)

Het eerste half uur probeerde de vrouwen uit het dorp ons allerlei sieraden te verkopen. Daarna kregen we heerlijk eten, gekookt door de gids (Toi) en wat andere jongens uit het dorp. De gids was nogal een mafkees, hij vroeg voor alles "10 bath" en zat continu grapjes te maken. Na het kampvuurtje hebben we op initiatief van de gids 'shithead' gespeeld, een kaartspel dat wij nog heel goed kennen uit Ozzie!! Daarna was het tijd voor ezelen. Te flauw eigenlijk,maar vooruit. En hier krijg je niet een lettertje als je het laatste je duim op tafel hebt, maar een veeg uit de zwarte pan op je hoofd! Haha. Uiteindelijk werd het erg gezellig en zat iedereen onder de vette zwarte vegen. Foto's staan zo op de site, haha.

Wat ook grappig was, de verlichting bestond uit kaarsen, (geen electriciteit daar) die gewoon op de tafel geplakt werden door wat kaarsvet erop te smelten. Ook al was het nogal toeristisch met de sieradenverkoop, we waren de enige groep in het dorp (er zijn er ook waar tig groepen overnachten, das echt een ramp!) en dankzij de gezellige groep en maffe gids hebben we een erg leuke avond gehad.

De volgende ochtend was het weer tijd voor trekking. Toi de gids hield er flink het tempo in, pff! Het eerste stukje was niet zover, tot een olifantenkampje. Toen was het tijd om olifant te rijden! Echt een superleuke ervaring om op zo'n mooi dier te zitten! Ongelofelijk hoe zo'n groot beest over zulke smalle paadjes kan lopen. Een paar riviertjes oversteken was ook geen probleem. We hebben ongeveer een uur gelopen, en het was echt super!

Hierna hebben we een ruim uur flink doorgelopen, tot bij een ander dorpje waar een waterval is waar je ook kon zwemmen. Zo'n duik is dan wel lekker verfrissend! Hierna hadden we een lunch met lekkere noodlesoep en daarna was het weer 2 uur lopen. Pff, omhoog en omlaag, en met een bijna rennende gids (hoewel hij er erg relaxed uit zag) was dat best zwaar. Maar toen hoorden we dat Toi dit bijna elke dag doet, ongelofelijk! Tja, dan zal ie het wel gewend zijn, wij nog niet! Maar we hebben het allemaal overleefd dus dat scheelt :) Rond drie uur kwamen we weer bij de truck die ons naar de volgende highlight bracht, bamboorafting! Dat is een raft van ongeveer 10 bamboostengels aan elkaar geknoopt waar je met z'n drieen op kon zitten. En dan lag de raft ongeveer 10 cm onder water, haha. Gevolg, een nat pak. Maar het was wel erg leuk! Al hadden we wel een luie gids, die ons alleen stuurde als het echt nodig was. Oppassen dus voor overhangende takken. Drijfnat maar tevreden kwamen we op het eindpunt waar we even om konden kleden, en toen gingen we terug naar Chiang Mai.

Terug in Chiang Mai was de douche heerlijk! Na de douche zijn we naar de Night Bazaar gegaan, een enorme markt waar je allerlei souvenirs en kleding kunt kopen. De buit: twee t-shirts voor Erik en twee voor Anne (ok, ze zijn nep, maar wat wil je voor 3 euro!). Het was ook gewoon leuk om er rond te lopen.

Afgelopen zondag zijn we met Niclas (de Zweed) naar de Chiang Mai Zoo geweest, een groot opgezette dierentuin waar je zelfs met de auto doorheen kunt rijden! Er reed ook een soort open busje, waar wij gebruik van maakten aangezien de afstanden erg groot zijn. Leuke dierentuin, waar we veel Aziatische dieren hebben gezien, zelfs panda's! Verder de door mij geliefde tapir, en ook koala's.

's Middags nog even door Chiang Mai gelopen, en om 18.00 uur vertrok onze bus naar Bangkok, vanwaar we naar Koh Chang zouden gaan. Het was een slaapbus, maar dat kwam er de eerste uren echt niet van! Driekwart van de bus was opgevuld met Iraeli's, en echt, die zijn nog erger dan Russen en Engelsen bij elkaar. Het begon al bij het instappen, ze waren met een groep en namen allemaal twee stoelen pp in. Da's nog tot daar aan toe, maar ze gingen wel met elkaar zitten socializen, wat betekent dat alles de bus door geschreeuwd werd zodat iedereen het goed kon horen. Fijn. Maar dat was niet alles. De chauffeur vond het nodig vaak te stoppen, en om 00.00 uur snachts stopte hij voor maar liefst 1,5 uur bij een tankstation! We zagen veel bussen komen en gaan, maar wij bleven staan. Na 1,5 uur vertrokken we dan eindelijk weer, nadat Erik de chauffeur wakker had gemaakt om te vragen hoe laat we in Bangkok aan zouden komen. Geen zorgen, we zouden er om 6.00 uur zijn en onze aansluiting vertrok pas om 8.00 uur.

Na een beetje slaap reden we om 6.40 uur Bangkok in. En dan wel de maandagmorgenfile van Bangkok. Hier hebben we twee uur ingestaan, en ondanks de verloren hoop op onze aansluiting werden we plots gedropt midden op een druk kruispunt ergens in de stad. Gelukkig stond er een vrouwtje die ons opdroeg snel snel mee te gaan naar onze aansluiting! En na nog wat uurtje in de bus kwamen we aan bij de pier naar Koh Chang. En ja hoor, het begon te regenen. Kei hard.

Eenmaal op het eiland besloten we welk guesthouse we wilden, maar toen we de hutjes te zien kregen (een crappy hutje met dakloze douche voor achterlijk veel geld besloten we toch verder te kijken.

Dus tassen weer op de rug en op zoek naar een saamlaw die ons ergens heen kon brengen. Weer op de gok naar een guesthouse gegaan, ditmaal was het wel ok. De meest luxe kamer voor ons tot nu toe, met tv, airco, koelkast en nette badkamer, en twee ligstoelen voor de deur (zou leuk zijn als het niet regende). Verder hebben we gister niet veel meer gedaan dan gegeten bij het naburig restaurantje en toen maar gaan slapen, we hadden wat uurtjes in te halen en het regende toch!

Vanochtend helaas nog steeds. En echt superharde stortregen. Het heeft aan een stuk door geregend tot vanmiddag 15.00 uur. Dus hebben we maar gebruik gemaakt van de tv en Mr Beans Holiday gekeken. Tja, wat anders he! Nu is het dus droog, maar nog verre van strandweer. We duimen voor mooi weer! We wilden eigenlijk tot vrijdag hier blijven maar weten dat nog niet zeker. In ieder geval wachten we morgen nog af in hoop op beter weer. En dan weer naar Bangkok, vanwaar we komende maandag weer terug vliegen.

Dikke knuffel weer van ons, en tot over een weekje!