Granada Nicaragua

We zullen jullie updaten over de eerste paar dagen van onze reis.  Dinsdagochtend vroeg vertrokken naar Dusseldorf om daar op het vliegtuig te stappen naar Atlanta. Hier zouden we een tussenstop maken, waarbij vier uur later ons volgende vliegtuig zou vertrekken.  Vier uur tussen de twee vluchten zou ruim voldoende moeten zijn om nog wat te shoppen en relaxed  wat rond te kijken. Maar we hadden onze tijd nodig. Bij aankomst in Atlanta bleek dat er een nationale computer storing was, waardoor niemand het land in kon. De gegevens konden niet worden gecontroleerd en dus moesten we wachten tot het probleem was opgelost. Een uur later werkte alles weer, waarna iedereen het land weer binnen kon en de wachtrij eindelijk in beweging kwam. Na een uitgebreide controle mochten we de Verenigde Staten in. Intussen waren we 1.5 uur verder. We hadden nog maar de helft van de controles gehad, om de vervolg vlucht te halen mochten we opnieuw de schoenen uit, in een scanner gaan staan en allerlei spullen in bakjes doen om te laten controleren. Voordat we ook  hier alle controles hadden gehad waren we opnieuw  1.5 uur verder. Het vliegveld is behoorlijk groot, dus nadat we aangekomen waren  bij de gate hadden we nog 30 minuten over van de oorspronkelijke vier uur. Ruim op tijd, maar toch duurde het veel langer dan we hadden verwacht.

Aangekomen in het hotel zijn we direct in ons bed in gedoken en zijn de volgende dag vroeg op pad gegaan. De jetlag zorgde er voor dat we om 6:00u naast ons bed stonden. De eerste indrukken van het land en Granada zijn positief! Er hangt een goede sfeer en de stad ziet er leuk en gezellig uit. We hadden twee korte tourtjes geboekt om wat van de stad te zien. Het eerste toertje ging naar enkele van de 365 eilanden die in het Lago de Nicaragua liggen, de Las Isletas. Op deze eilandjes wonen rijke stinkerds die op het eiland hun vakantiehuisje hebben gebouwd. Sommige zijn zo rijk dat ze meerdere eilanden hebben. Bijvoorbeeld eentje om te rusten en een speciaal party eiland om feestjes op te geven. Het zag er allemaal niet verkeerd uit. Er staan een aantal eilandjes te koop, en voor maar $150.000 heb je al je eigen eiland (zonder huis). Met huis ben je slechts $500.000 kwijt.

In de middag hebben we de stad verkend per paard en wagen met het tweede tourtje, iets waar de stad Granada bekend om staat. Door de rondrit hebben we een beetje een indruk gekregen van de stad en hoefde we niet door de hitte te lopen.

In oktober en november is het nog een beetje regenseizoen in Nicaragua. Ook daar hebben we kennis mee gemaakt. Het weer overdag is hier tot nu toe verder prima. Een heerlijke 29 graden en tussen de wolken door een prima warm zonnetje. Maar tegen de avond kan het flink te keer gaan! Net toen we een mooi tafeltje buiten hadden gevonden om te eten begon het te regenen. Niet een buitje, maar het viel met bakken uit de hemel. In no-time was de straat veranderd in een snel stromende beek en knalde het aan alle kanten om ons heen van de donder en de bliksems. We konden niets anders dan een supermarktje invluchten om te schuilen. Na een klein uurtje was de bui voorbij en konden we alsnog gaan dineren.

Vandaag hebben we een privé taxi geregeld om de vulkaan Masaya te bekijken. Deze vulkaan is nog steeds actief en kun je van heel dichtbij bekijken. Enkel een gammel hekje moet er voor zorgen dat niemand de meters diepe afgrond in valt. Uitzicht vanaf de vulkaan is erg mooi (al komt het wat minder spectaculair over op de foto). Na de vulkaan zijn we door gereden naar enkele mooie uitzichtpunten over verschillende meren die tussen de vulkaantoppen inliggen. Bij een van de meren zijn we gestopt om een duik te nemen in het water en om in een binnenband te dobberen in de zon.

Voor je het weet is de dag dan weer voorbij. Morgen gaan we door naar Isla de Ometepe. Een eiland in een groot meer, waar we opnieuw een vulkaan gaan bekijken. Hier zullen we een aantal dagen blijven. Geen idee of we jullie op de hoogte kunnen houden, maar anders doen we het snel daarna weer.