Incredible India! (Dag 1)

Hoi allemaal,

We zijn inmiddels twee dagen in Varanasi, de heiligste stad van India, aan de Ganges. Eef, je zei het al sarcastisch, maar het is echt 'Incredible India'!!!

Gisteren hebben we al wat foto's geplaatst en nu even wat verhalen erbij. Wel heel handig met het gratis WIFI in dit hotel in combinatie met ons meegenomen mini laptopje! Vandaar dat we nu regelmatig iets kunnen plaatsen, misschien dat het in volgende plaatsen minder makkelijk gaat.

Tja, waar zal ik eens beginnen. bij het begin dan maar. Gisteren zijn we na een nachtje lekker slapen toch op tijd opgestaan om de nachttrein naar Agra (Taj Mahal) te boeken die we morgenavond gaan nemen. Er waren nog maar een paar slaapplekken beschikbaar, dus het was vroeg vertrekken, of 12 uur op een houten bank zitten. Dan toch dat eerste! In tegenstelling tot onze aankomst werden we nu met een dikke witte jeep met airco naar het station gebracht, geregeld door het hotel. En dat door de enorm drukke straten van Varanasi, waar fietsriksja's, autoriksja's, brommers, fietsers en voetgangers allemaal door elkaar krioelen. We voelden ons echt een beetje koning en koningin in die dikke bak! Iedereen zat ook naar binnen te kijken wie erin zat en die twee grote witte mensen eens flink aan te gapen. Op het station de kaartjes geregeld, we zijn benieuwd.

Om 9.00 uur weer terug in ons hotel, en toen maar eens de straten van Varanasi in gegaan. Ons hotel ligt aan één van de vele 'ghats' aan de Ganges, trappen waarlangs je de Ganges in kunt gaan. Om bij de 'hoofdstraat' te komen moesten we de weg terug vinden door de wirwar  van steegjes vol met mensen, rommel, heilige koeien en heilige koeienvlaaien. Eenmaal op de hoofdstraat constant mensen die ons in hun boot of riksja willen hebben, kaarten of andere troepjes willen verkopen etc. Maar, we hadden door alle verhalen ons hierop ingesteld, en eigenlijk viel het best mee! Ze blijven over het algemeen vriendelijk en het is ook weer niet zo dat we non-stop worden lastiggevallen.

We worden wel veel aangegaapt. Vooral door Indiërs die zelf als toerist of bedevaartganger hier zijn, en misschien minder aan buitenlanders gewend zijn. Ach ja, wij kijken ook naar hen.

Het is heel indrukwekkend om het leven hier te volgen. Markten met allerlei soorten groenten, mooie vrouwen in gekleurde sari's, oude mannen die er heel wijs en heilig uit zien en het leven rond de Ganges.

's Middags zijn we met een van de boten naar een aan de overkant gelegen fort gegaan. Het was een flink eind weg, dus na even onderhandelen en een paar keer aangeven dat we écht een motorboot en geen roeiboot wilden, gingen we de rivier op. Onderweg kwamen we langs allerlei 'ghats'. De ghats hebben verschillende functies. Er zijn ghats waar mensen een bad nemen, maar vooral indrukwekkend zijn de 'burning ghats' waar mensen gecremeerd worden. Gecremeerd worden op de Ganges betekent voor de hindoeisten het einde van de cyclus van reincarnatie, en is dus heel bijzonder. Toen wij er voorbij voeren, werden er twee lijken gecremeerd op de oever. Het lijk is in doeken gewikkeld en ligt op een stapel hout, dus je ziet niet wie het is,maar het is wel heel apart om daar zo langs te varen.

Bij het fort aangekomen bleek dit een beetje veel tegen te vallen. We hadden afgesproken er een half uur rond te kijken en dan zouden we terug varen. In vijf minuten waren we uitgekeken, omdat we nergens in mochten. Toen zijn we maar op de binnenplaats gaan zitten en dat was oo best leuk! Er waren veel Indische pelgrims/toeristen en wij vormden voor hen de grootste attractie. Ieke, dat is dus heel herkenbaar!

Ook volwassen mannen lopen giechelend voorbij en lopen duidelijk over ons te smoezen. Haha. Er was zelfs een familie met twee kinderen, en de man vroeg of zijn kinderen met ons op de foto mochten! Ja hoor, prima. Wel een aparte ervaring zo. We zijn sowieso al vaak op de foto gezet door Indiërs, soms sneaky, maar ze kunnen ook gerust recht voor ons gaan staan en rustig hun tijd nemen om een plaatje te schieten. Tja, apart. We overwegen al om daarna 'money, money' te roepen, maar doen we toch maar niet.

's Avonds zijn we naar een van de grotere ghats gegaan, waar elke avond een hindoeistische ceremonie wordt gehouden met zang en dans. Er waren vooral veel Indiërs, die daarna een kaarsje op de Ganges lieten wegdrijven.

Terug in ons hotel ging Erik aan zijn dagelijke werk. Het internet in het hotel werkte niet naar behoren en Erik was zo verstandig geweest te zeggen dat hij websites maakt en het wel kon fixen, dus aan de slag!
Na een tijdje was het gelukt en de eigenaar van het hotel gelukkig.

Dat was dag 1 in India, al een heel verhaal! Dag twee kunnen jullie in het volgende verhaal mee volgen.