Jodhpur

Zo, enkele dagen geleden zijn we weer aangekomen inJodhpur, de een na laatste bestemming van onze reis. Alleen de bus reis is eigenlijk al een heel verhaal waard. We waren in de veronderstelling dat we een directe bus geboekt hadden naar Jodhpur, dit bleek niet helemaal het geval en dus ging de route over allerlei kleinere wegen, hobbels en zandpaadjes van dorpje naar dorpje. Je kon zien dat het een dorpje was omdat de bus er stopte :) Uit en instappen in de bus doe je (over het algemeen) wanneer de bus langzaam voorbij een busstop rijdt, want anders verliest de chauffeur tijd wanneer hij iedere keer moet stoppen. Wel zo handig. Het interieur van de bus was redelijk versleten, en wilde je de stand van je stoel verzetten had je daar zeker 2 man voor nodig om het hendeltje van zijn plek te krijgen en tegelijkertijd de leuning in de juiste positie duwen.

Na een uurtje of 3 hadden we een pauze. Tijd voor een toilet moment of om even wat eten te kopen. Hoe lang de rit duurde was niet echt bekend, iedereen die we het vroegen gaf een andere tijd. Dus toch maar even een toilet op gezocht. Deze waren er alleen voor vrouwen, dat had ik (erik) natuurlijk moeten weten. Om het hoekje was het mannentoilet, in de bosjes samen bij de biggetjes. Uiteindelijk heeft het een uurtje of 7 geduurt voordat we in Jodhpur aangekomen waren. Bijna de laatste stop gemist, maar dankzij een oplettende passagier, zijn we toch op tijd de bus uit gewerkt.

De nieuwe hotelkamer was basic maar voor indiaase begrippen schoon. Alles leek te werken (gouden tip, check alles wat je kunt checken voordat je een kamer accepteerd) en na een maaltijd zijn we ons bedje ingedoken.  De volgende dag helaas gevloerd door wat maag en darmproblemen, maar toch op pad gegaan om de stad te verkennen. Hier hebben we het fort bezocht. Hier kregen we een mp3 speler met headset om zo alles over het fort te weten te komen. Erg leuk zijn constructies die in zo'n fort zijn opgenomen om deze te beschermen tegen indringers en grote woeste olifanten. Ook heb je vanuit het fort een mooi uitzicht op de blauwe stad (heleen, we hopen dat deze "blauwe stad" wel goed is en de foto's genoeg blauw laten zien ). Ook zijn we naar de markt gegaan waar je van allerlei spullen kunt kopen. Groentes, specerijen (die we ook door middel van reuk mochten raden), huishoudelijke spullen en allerlei toeristensouveniers. Tegen de middag zijn we terug naar het hotel gegaan waar ik verder de gehele dag op bed of op het toilet heb doorgebracht :) .

De volgende dag stond een tour gepland naar de Bishndi Village. Mensen die nog op dezelfde wijze leven als 60 jaar geleden. Tijdens ons ritje naar het dorp toe hebben we nog reeën en herten gezien. Halverwegede rit ook gestopt op een uitkijkpunt waar we verschillende vogels konden spotten. In de verschillende dorpjes kregen we uitleg hoe de potjes en pannetjes gemaakt werden. Anne heeft er sinds nu ook een nieuwe hobby bij, ze heeft namelijk uitleg te kregen hoe ze potten kan maken van klei op een draaitafel. Bnnen 5 minuten heeft ze een vaas en een schaal gemaakt, een natuur talent dus! Ook hebben we een gezien hoe ze ze de kleden van kleuren en de motiefjes voorzien, hoe ze vloerkleden maken en hoe opium gebruikt wordt in het leven van de mensen om langer in de hitte te kunnen werken.  We mochten zelf wat opium gebruiken als we wilde, maar hebben dit vriendelijk afgeslagen.

Terug aangekomen bij het hotel hebben we niet veel meer gedaan, buikproblemen verstroorde de plannen opnieuw. Savonds zijn we nog wel op pad gegaan naar een plek dat  bekend stond om het goede eten en mooie uitzicht. Daar hebben we een heerlijke pizza gegeten terwijl we uitzicht hadden op het fort en de vele mooi verlichte gebouwen.

Vandaag hebben we het paleis bezocht in de stad. Helaas was dit een beetje een tegenvaller. Na 15 minuten hadden we alles gezien wat niet was afgesloten voor het publiek. Dus hebben we maar een riksja genomen naar een hier in de buurt gelegen park met tempels. Hier hebben we relaxed de middag doorgebracht, aapjes gekeken, weer opnieuw op de foto geposeerd met indiers. Ik denk dat we nog eens heel beroemd gaan worden hier! Nu is het de laatste uurtjes wachten tot onze (nacht)trein vertrek vanuit Jodhpur naar Delhi. Hier zullen we nog 1.5 dagen verblijven voor we weer naar huis komen.

Misschien (als we internet hebben) schrijven we nog een verhaaltje, en anders tot snel in Nederland!