Kamelensafari en geiten in de bomen

Bonjour!

Weer een teken van leven van ons in het mooie Marokko. Nog steeds een irritant toetsenbord hier dus wordt geen lang verhaal vrees ik...

Maar goed, onze belevenissen in het kort.

Maandag hebben we de auto opgehaald, een prachtige Kia Picanto, kleur knalgroen. Echt een toeristenhuurauto dus we worden van mijlenver als toerist herkend.

We zijn eerst via heel veel haarspeldbochten naar een beroemde Kasbah gereden, van Ait Benhaddou. Een kasbah is een soort vesting waar mensen al eeuwen in leven, opgetrokken uit leem en stro. Deze kasbah is decor geweest in meerdere films zoals Gladiator. Een indrukwekkend gebouw waar we wel meteen geconfronteerd werden met de Marokkaanse manier van geld verdienen. iedere opening in de muur waar ze doorheen gingen was iemands huis, en daar moest natuurlijk voor betaald worden. Beetje irritant, dat wel, maar ook wel begrijpelijk want die mensen hebben ook niet veel.

Dinsdag zijn we doorgereden naar de Dadesvallei en de Todrakloof. mooie plekken, vooral de laatste.  s Avonds wilden we graag een wandeling maken naar de kloof, maar volgens de gids van het hotel was dat veel te zwaar. wij eigenwijs, we wilden het toch. Dus oke, de gids ging wel mee. Het was inderdaad zel een zware wandeling, vooral omdat het zo heet was en het ging steil de berg op. Een klim van driehonderd meter bij 45 graden is toch niet echt grappig. Uiteindelijk was het wel heel erg de moeite waard, want bovenop de rots was een klein Berber dorpje. De Berbers zijn de nomaden van marokko en leven nog op de manier zoals vroeger. Voor de duidelijkheid, dit was niet zoals in Thailand een voor de toeristen aangepast dorpje waar cola verkocht werd, hier kwam echt bijna nooit iemand. Erik wilde een foto maken van een klein kindje, maar die schrok van onze camera. we werden uitgenodig voor munt thee in het hutje waar de mensen wonen, heel bijzonder. Toen we het kindje de foto van hemzelf op het scherpje lieten zien ontdooide hij helemaal, hij wilde de camera onderzoeken met wijn zwarte vingertjes en fotos bekijken. De koekjes die we bij ons hadden gingen er goed in, en ook met het keycord dat we hem gegeven hadden bij gebrek aan een echt speeltje vond hij enorm interessant. Vooral toen Erik er een koekje in klemde, hij was helemaal trots en zei in het Berber dat hij dat aan zijn broertje ging laten zien. Zo gek dat een kindje daarmee zo blij kan zijn... Die mensen hebben echt een zwaar leven, elke dag de berg af om water te halen en dan weer de berg op, en de bergen doortrekken met hun geiten. Ik hoefde niet te vragen of de kinderen naar school gaan, dat was daar echt niet het geval. Indrukwekkende avond dus.

Woensdag zijn we naar de rand van de Sahara gereden, naar Merzouga. Hier gingen we een kamelenritje doen door de woestijn met overnachting. Met nog een Duitse familie gingen we op pad op de kameel. Echt gek, het was echte zandwoestijn met van die mooie heuvels enzo, zoals je je een woestijn voorstelt.

We overnachtten ook in de woestijn, op een matrasje onder de sterren! Halverwege de nacht ging het wel harder waaien dus gingen we toch in de Berbertent liggen, uit het zand. De volgende ochtend weer terug naar het hotel waarna we na een heerlijke douche weer verder reden. Donderdag hebben we vooral gereden, op weg naar de kust. wel door een mooi landschap, heel wisselend, maar een ding hebben alle landschappen hier gemeen, het is errug droog!!! Het gekste wat we onderweg gezien hebben zijn geiten in bomen! Echt een bizar gezicht is dat! Echt bomen vol met geiten op de takken, vreemd!!! Gisteren wilden we naar een waterval gaan. Via een prachtige vallei vol palmbomen, oleanders en mooie rotsformaties reden we erheen. Na dik een uur rijden bleek de waterval opgedroogd te zijn! Toch even de voetjes gekoeld in de plunge pool die eronder lag, endaarna weer door de mooie vallei teruggereden. s avonds kwamen we aan in Essaouira, waar we nu nog zijn. Het is een oud kustplaatsje met een mooie medina binnen de oude stadsmuren en hier gaan we een paar dagen lekker rustig aan doen. Beetje op het strand liggen, beetje de medina bekijken enzo. Net hebben we onwe was weggebracht naar een of andere wasserette ergens buiten het touristencentrum, ik ben benieuwd hoe we het straks terug krijgen! maar dat komt vast goed. Nou, dat was het weer even voor nu, over dit verhaal heb ik al drie kwartier gedaan met dat rottoetsenbord waar alle letters omgekeerd zijn!

Dikke kus en veel liefs, Erik en anne

gonnie 19-07-2008 20:58

hoi anne en erik knap dan dat je het voor mekaar heb gekegen toch weer een heel verhaal fijn dat het goed gaat met jullie en geniet zeker even van de rusten de zon hier regent het met baksteen uit de lucht maar volgende week zouden wij ook mooi weer krijgen gelukkig groetje je moeder gonnie

opa en oma 20-07-2008 16:56

lieve anne erik fijn dat alles zo goed gaat het zal wel erg mooi zijn ook leuk dat je de mensen zo puur hebt ontmoet nog veel genieten zggen wij en tot vlug als jullie weer thuis zijn dikke kus opa oma

olga 24-07-2008 12:32

Hoi Broeder en schoone zuster,

wat weer een indrukwekkende vakantie.
He Erik loop jij nu ook in een jurk rond.
Nou veel plezier en groetjes van alle Doellekes

gonnie 24-07-2008 12:36

hoi ome erik en anne wij zijn op het feest van oma gonnie groetjes van dahpne laura en fleur en stijn

gonnie 24-07-2008 17:15

Hoi Erik en Anne, ik ben nu bij Gonnie op verjaardag en lees voor het eerst jullie verhalen , want mijn oude beestje thuis heeft de geest gegeven. Geniet nog maar lekker. Wel indrukwekkend wat jullie allemaal zien.
Groetjes Sieneke

Ieke 25-07-2008 12:54

Dag Erik en Anne! Leuk die reisverhalen...zeg, is dit land ook in december/januari te bereizen??? Bert en ik zitten te fantaseren of we ook richting Marokko gaan... Eerst maar even jullie foto's en verhalen bekijken!