Laatste dagen auto

Hoi allemaal!

Weer een berichtje van ons, vanuit Meknes deze keer.

We hebben het relaxte Essaouira weer verlaten en zijn in een dag naar de Cascades d Ouzoud gereden, de grootste watervallen van Marokko. Dat ging niet helemaal lekker, want met het parkeren hebben we een mooie kras van ongeveer een halve meter op de bestuurderskant van de auto gemaakt! Nattuuuuurlijk niet onze schuld maar van de parkeerwachter. Hij seinde dat we wel langs dat muurtje konden, nou niet dus. De voorband rolde over een uitstekende steen en daardoor schoof de auto naar het muurtje toe met als gevolg een flinke kras en een deukje onderaan de portieren. Flink balen dus! Gelukkig hadden we al het eigen risico afgekocht zodat we toen we de auto inleverden helemaal niets hoefden te betalen, maar toch.

Maar goed, over de watervallen. We vonden een klein hotelletje, erg basic maar wel schoon dus dat was wel ok. Er zaten toevallig nog twee nederlanders, grappig want die hebben we eigenlijk nog helemaal niet veel zewien! Normaal zitten ze overal, maar hier dus nog niet. Sowieso heel weinig toeristen, op de fransen en een aantal marokkanen die in het buitenland wonen en nu terug komen na. Dus het was eigenlijk wel erg leuk om eens ervaringen uit te wisselen. Het duurde echt letterlijk twee uur voor we ons avondeten kregen dus het gezelschap was mooi meegenomen. Leuke avond gehad en gisteren zijn we naar de watervallen gaan kijken. Het is echt dè plek voor jonge Marokkanen om vakantie te vieren, dat was wel duidelijk. De campings stonden vol tentjes en matjes. wel een leuk sfeertje, maar wel een beetje anders dan een Europese camping! De watervallen waren erg mooi, meer dan 100 meter vielen ze naar beneden in vier aparte watervallen. Als het lukt zet Erik fotos op de site. Daarna weer terug naar het hotel waar het ontbijt gelukkig wat sneller was dan het diner de vorige dag. Daarna met onze beschadigde mobiel naar Marrakech terug gereden en de auto ingeleverd. Iets eerder dan gepland, maar we hadden alles in het zuiden wel gezien en een dagje extra in de koningssteden is mooi meegenomen dachten we zo! Het krasje leverde inderdaad geen problemen op, dus daarna konden we naar het treinstation. Met de trein zijn we in 8 uur naar Meknes gereden. Pff, wat een lange rit in een coupe met 8 man en een halve airco. Treinreizen in Marokko is echt een sociale gebeurtenis, iedereen praat met elkaar en ook met ons. De taal is soms lastig omdat wij niet zoveel frans kunnen en zij niet zoveel engels, maar de mensen zijn zo super behulpzaam! De stations werden niet duidelijk omgeroepen en omdat we pas rond middernacht aankwamen wilden we wel weten waar we er uit moesten. Nou echt iedereen deed zn best om te helpen, super! Een man nodigde ons zelfs uit in zijn huis als we naar Fes gaan! Met een uur vertraging kwamen we om middernacht in Meknes aan waar we nu zijn. Vandaag hebben we de oude stad bekeken, die erg klein is vergeleken met Marrakech. Eerst de oude medina in gedoken. Een mooie plek, en ook hier weer bijna geen toerist te bekennen. Echt authentiek allemaal! Een man wilde ons een mooie Berbersouk laten zien en wij dachten, waarom ook niet. Natuurlijk nam hij ons overal mee naar toe, naar al zijn vrienden met sieraden en tapijtenwinkels, en zelfs een Berberapotheek met allerlei kruidendingen die overal goed voor waren. we hebben onze kijken kijken niet kopen reputatie hoog gehouden, wat moet ik met een tapijt? Maar zo hebben we wel een mooi deel van de medina gezien en de man blij gemaakt met wat dirhams. Verder nog het mausoleum van Moulay Ismail gezien, degene die Meknes koningsstad gemaakt heeft en Marokko heeft beschermd tegen indringers van alle kanten. En weer een medersa, een koranschool waar het heerlijk rustig en stil was, een verademing na die drukte in de souks! Nu weer even internetten en straks lekker eten.

Morgen willen we vanuit hier een dagje naar Volubilis, een oude romeinse stad die nog behoorlijk intact schijnt te zijn. We zijn heel benieuwd! Binnenkort weer meer belevenissen en hopelijk fotos, internet is hier erg traag!

Nou, dat was ie weer even.