León en vulkaanboarden!!

Na Esteli zijn we naar Leon gegaan. Dat was afgelopen zondag, niet de beste dag om te reizen. Er was maar één bus van Estelí naar Leon en die ging om 15.10 uur. Er reden ook minbusjes op en neer, maar die reden niet op vaste tijden en vertrekken wanneer vol, dus niet zo betrouwbaar. Omdat er verder niet veel te doen was in Esteli zijn we toch maar op tijd naar het busstation gegaan, in de hoop op een minibusje. We waren er om 10.00 uur, en om 12.00 uur zou er een busje moeten komen. Echter, die kwam pas om 14.00 uur, en toen was het al zo druk dat lang niet iedereen die erop stond te wachten mee kon.

Tijdens het lange wachten raakte Anne in gesprek met een jongen die ook op het busje zat te wachten. Hij kon nauwelijks Engels en Anne nauwelijks Spaans, maar met zijn Engelse lesboek en ons boekje Spaans kwamen we een heel eind. Achteraf helemaal fijn, want hij wees ons er op dat we op tijd in de 'rij' moesten gaan staan voor het busje.Het was toen nog nauwelijks een rij, maar die vormde zich toch wel achter ons. Toen het busje echter kwam, drong iedereen zonder bagage heerlijk voor, zodat we er alsnog niet in konden. Echter, een mannetje van het station bonjourde iedereen er weer uit, en wees aan wie er mee mochten (wie er dus als eerste stonden). Wij hoorden daar gelukkig ook bij! Pff, anders hadden we nog langer moeten wachten. De rit was heerlijk comfortabel, met onze backpacks en daypacks op schoot, haha! Maar stukken meer beenruimte dan in de chickenbus en zonder tussenstops, dus daat was een groot voordeel.

Afgelopen zondag kwamen we dus aan in León. We hebben bij Bigfoot Hostel meteen een supervette tour geboekt, vulkaanboarding vanaf de Cerro Negro vulkaan! Net zo gaaf als het klinkt, namelijk op een speciale 'vulkaanboard' (= houten plank met twee latjes erop en een stuk formica op de onderkant voor de snelheid) een vulkaan afdenderen!

Gisteren om 9 uur werden we met nog een groep andere thrillseekers achterin een truck geladen, en na een hobbelige rit van 45 minuten kwamen we bij de voet van de vulkaan. Deze is inderdaad helemaal zwart en bedekt met een dikke laag vulkaanstenen en vulkaanzand. De klim van 45 minuten omhoog was pittig aangezien je ook je pak en vulkaanboard mee moest tillen,maar het uitzicht was prachtig! En de gids vertelde over de omgeving, de vulkaan en het ontstaan van vulkaanboarden. In 2004 had een Australiër die er was bedadcht dat je van deze vulkaan wel naar beneden kon boarden. Door uitproberen kwamen ze erachter dat op deze houten board het beste werkte, nadat een koelkastdeur (!), autodeur en matras afgevallen waren.

Helemaal boven aan de berg was het tijd om onze prachtige oranje overal aan te trekken en onze beschermbril (van de bouwmarkt) op te zetten. Prachtig! En toen één voor één de berg af! Echt super gaaf om te doen! Helemaal zwart van het stof kwamen we beneden, waar een koud biertje op ons wachtte. Onze snelheid was gemeten met een lasergun, Erik ging 30 km/u en Anne 25 km'h. Beetje in de middenmoot van die dag, hoewel de recordsnelheid maar liefst 91 km per uur bleek te zijn!

Erg leuk om te doen, we wilden allemaal wel nog een keer maar ja, dat zou weer een uur klimmen betekenen en die tijd was er niet meer. Deze kan in elk geval weer van onze bucketlist!

Vandaag hadden we niets gepland staan, alleen León bekijken. Vanmorgen dus op ons gemak opgestaan, ontbeten en door het stadje gelopen. Er zijn hier echt veel kerken! En een leuke sfeer. Ook hebben we onze volgende tour geboekt, voor morgen. We gaan morgen weer iets gaafs doen, een wens van Erik die als het goed is vervuld gaat worden. We gaan namelijk een avondtour doen naar de Telica vulkaan, waar je echte rode lava kunt zien! Er is vorige maand nog een kleine eruptie geweest, dus is nu blijkbaar de lava nog te zien vanaf de kraterrand. De foto's die we hebben gezien beloven veel goeds, maar eerst zien en dan geloven.

Overmorgen (donderdag) gaan we weer door, naar een jaloersmakende bestemming! Google maar even op Little Corn Island Nicaragua. Daar gaan wij dus naartoe :)

We hebben voor de verandering een heerlijke rechtstreekse shuttle geboekt van hier naar het vliegveld, zodat we niet nog een keer door die stomme stad Managua hoeven, waar we alleen maar afgezet worden door taxichauffeurs. We vliegen donderdag om 14.00 uur locale tijd (21.00 uur bij jullie) vanaf Managua naar Corn Island met Costena. Veel zin in, het moet daar echt een paradijsje zijn! Daar gaan we onze laatste vakantiedagen spenderen, tot we volgende week donderdag weer naar huis vliegen en vrijdag aankomen. Stroom en internet zijn beperkt, dus we weten niet zeker of we die hebben op het eiland. Jullie merken het vanzelf.