Matagalpa

Hola!

Wederom een verhaal, aangezien we goed werkende wifi op de kamer hebben. Vandaag zijn we in de buurt van Matagalpa op pad geweest met onze gids Jairo. Matagalpa is een stad in de highlands in het midden van Nicaragua. Het staat bekend om de vele koffieplantages en mooie natuur in de heuvels.

Vanmorgen begonnen we met een stevig Nica ontbijt van roerei, gallo pinto (mix van rijst en bruine bonen) en gebakken banaan. Daarna kwam onze gids ons ophalen bij het hotel, om vanuit daar met de taxi naar het busstation te gaan. We namen vervolgens een chickenbus naar onze eerste bestemming, een grote waterval. Mooie waterval, en met een paadje er achterdoor naar een grot, die in het zomerseizoen populair is bij Nica's om te kamperen. Nu was het er erg rustig. We zijn achter de waterval doorgelopen, en kwamen kletsnat aan de andere kant! Lekker verfrissend zullen we maar zeggen. Vanaf de waterval liepen we een stuk naar een wandelpad om te voet het gebied te verkennen.

Eigenlijk is de naam pad niet helemaal goed gekozen In het droge seizoen ligt er ongetwijfeld een pad, maar nu waren grote delen eigenlijk één grote modderpoel. Lekker hoor! Goed uitkijken dus dat we niet uitgleden of onze schoenen kwijtraakten, haha! Een paar keer stapten we  op een stuk gras wat toch meer een moerassig iets bleek te zijn, met schoenen die totaal bedekt waren met blubber.

Maar ondanks het slechte pad, was het wel een mooie route! We liepen dwars door de natuur, langs kleine dopjes en koffieplantages. De dorpjes daar leven van de koffieproductie en teelt van allerlei vruchten, zoals sinaasappels, limoenen, cacao en passievruchten. Voor iedereen die deze dingen alleen als zwart er verschrompelt kent, ze zijn eigenlijk hartstikke groen!  We kregen een verse passievrucht van de struik, lekker!
Tijdens de tocht moesten we twee rivieren oversteken. Geen rustige stroompjes na al die regen, maar vooral de tweede was een serieuze rivier. Het kostte even wat moed, maar met hulp van de gids kwamen we beiden droog aan de overkant. Helden he!

Na een paar uur hiken kwamen we aan bij een koffieboerderij. We kregen er een heerlijke lunch met versie sinaasappelsap, hmm! Een van de dochters van het gezin leidde ons vervolgens rond op de plantage en we kregen zelfs manden om koffiebonen te gaan plukken, haha!  Het hele proces van plukken, pellen, fermenteren, spoelen, drogen en malen werd ons uitgelegd, erg interessant. Natuurlijk kregen we daarna een kop eigengemaakte koffie, die smaakte goed! Het was ook leuk om met de dochters van het gezin te kletsen, ze waren nieuwsgierig naar ons en wij naar hen. Spaans weer een beetje geoefend, maar het was wel handig dat de gids voor ons kon vertalen.

Aan het eind van de middag weer met de chickenbus over de onverharde, modderige weg met heel veel kuilen. Ongelofelijk dat die bussen het volhouden (al hebben ze regelmatig panne onderweg, dat wel). Terug in Matagalpa zijn we lekker gaan douchen, we zaten letterlijk tot aan onze knieen onder de modder.

Morgen gaan we weer verder, naar het eveneens in de higlands liggende stadje Esteli. Ook hier verwachten we weer de mooie omgeving te gaan verkennen. Tot horens!