Maya ruïnes in de jungle bij Palenque

Buenos dias!

Hierbij ons tweede verhaal van vandaag, we zorgen er wel voor dat jullie genoeg te lezen hebben  ;)
Dus naast ‘Kippen slachten in de kerk’ ook onze avonturen van Palenque.

Gisteren zijn we aangekomen in San Christobal, na twee nachten in Palenque. In Palenque zaten we in een heel leuk hotel in de jungle. Heel gezellig, het was een plek met vijf hostels en een restaurant, met een leuke, relaxte sfeer. Afgelopen maandag hebben we de Mayaruines van Palenque bezocht. Deze tempels hebben eeuwenlang begraven gelegen in de jungle en momenteel is ongeveer 5% hiervan uitgegraven. We besloten met een groepje mensen een gids te nemen om wat meer over de ruïnes te weten te komen.

De ruïnes zijn erg indrukwekkend, door de setting in de jungle, maar ook omdat er zoveel enorm hoge gebouwen bewaard zijn gebleven. Ook veel uitgehouwen reliefs zijn goed bewaard gebleven. De gids nam ons ook mee een paadje de jungle in, waar je soms een klein stukje muur van de nog begraven gebouwen kon zien. Gek om je te realiseren dat we op dat moment over een ruïne liepen die bedekt lag met aarde en planten.

Na de ruïnes gingen we nog twee watervallen bezoeken. De eerste waterval was een hele hoge, waar je via een paadje ook achterdoor  kon lopen. De tweede waterval, Agua Azul, betekent letterlijk blauw water. En het water was ook erg blauw! Dit waren watervallen die een groot gebied bestrijken, ze lopen trapsgewijs naar beneden. In de rustige stukken kon je zwemmen, dat hebben we natuurlijk gedaan. Het was wel een beetje frisjes, maar toch lekker. Leuk was dat je hier geen grote groepen toeristen tegen kwam, maar wel andere mensen om mee te kletsen. We hebben onder andere een hele tijd gekletst met Erwin en Anne uit Brussel. Leuke mensen die we nog veel vaker tegen zouden komen. In de bus naar San Christobal bijvoorbeeld, daar zaten sowieso vrij veel andere toeristen in, leuk om reisplannen en verhalen uit te wisselen. Aangezien we de belgen ’s middags weer tegenkwamen in de stad stelden ze voor ’s avonds samen te eten dus dat hebben we gedaan. En vandaag kwamen we ze weer toevallig tegen (het is echt geen kleine stad, dus echt toevallig!), grappig.

En nu zijn we dus in San Christobal, vanuit waar we morgen krokodillen gaan kijken en overmorgen naar Guatemala gaan.
Voor nu wel weer even genoeg getypt, binnenkort volgt er meer, vanuit hier of vanuit Guatemala.