Merida

Hola, buenos dias!

Hoe is het met jullie? De hoogste tijd om weer eens een verhaaltje te typen dachten wij. We zijn inmiddels al twee dagen in Merida, een mooie stad in Yucatan met veel oude koloniale gebouwen. Morgen gaan we alweer op pad naar de volgende plek, dus nog snel even onze avonturen op een rijtje!

Afgelopen woensdag zijn we zoals al gemeld met onze taxi van Tulum naar Merida gegaan,  met de nodige stops onderweg. De eerste stop was net buiten Tulum, bij de Grand Cenote. Een cenote is een soort grot met water onder de grond, die aan de bovenkant open is (er staat ook al een foto op de site bij het kopje  ‘Chichen Itza’. We waren er al aardig vroeg, rond half 9, en dat was super want er waren nog bijna geen andere mensen! Omdat er nog niemand in het water was konden we de vissen en schildpadden in het heldere water heel goed zien. Daarna hebben we zelf toch ook even een duik genomen. Je kon ook door een grot zwemmen met daarin vleermuizen. Best apart!

Anne zwemt in een Cenote

Na een uurtje ongeveer weer verder gereden, naar Coba. Hier liggen een aantal Mayatempels verscholen in de bossen. We hebben er als echte Nederlanders fietsen gehuurd en zo alle tempelruines kunnen bekijken. De grootste piramide mocht je beklimmen. Een flinke klim in de warmte maar wel een mooi uitzicht vanaf boven!

Flinke klim vanaf de top terug naar beneden

Na Coba zijn we naar het stadje Valladolid gereden. Hier zouden we in ons oorspronkelijke plan overnachten, maar door he Arke-avontuur hadden we dat nu overgeslagen. Onze taxichauffeur liet ons wel het oude klooster zien, erg mooi en rustig! Voor het klooster waren de voorbereidingen voor de Dia de los Muertos (Allerzielen) in volle gang. La dia de los muertos wordt hier uitgebreid gevierd (in de familiekring). Het is een vrolijke dag, gevierd wordt dat de overledenen terugkeren naar de aarde. De dag zelf is vandaag (2 november) maar ook op 31 oktober en 1 november is er al van alles te doen. Maar goed, terug naar het klooster. Hier buiten werden de altaren klaargemaakt. De altaren zijn eigenlijk een soort minitribunes (trapjes) met drie lagen. Op de onderste laag wordt allerlei lekkers gelegd, bv. Voor de kinderen. Dan is er nog een laag (volgens mij voor de volwassenen)  en de bovenste trap is voor eten en drinken wat de overleden persoon lekker vond.

Klooster Valladolid

Na Valladolid gingen we naar Chichen Itza. Weer een serie Mayatempels die nog in verbazingwekkend goede staat zijn. Het was er wel erg toeristisch, met rijen kraampjes met toeristentroep, maar desondanks toch indrukwekkend. Chichen Itza was de laatste stop voor Merida.

Chichen Itza

In Merida zitten we in een heel leuk hotelletje, Casa Chalia. Het wordt gerund door een Mexicaanse vrouw en een Belgische man. Ze zijn beiden heel vriendelijk en we worden goed verzorgd, met elke dag een ander soort ontbijt (westers en Mexicaans wordt afgewisseld, dus vanmorgen ontbeten we met een fajita met kip!). Een prima plek vanuit waar we de stad konden bekijken.

Vrijdagavond zijn we meteen de stad in gegaan en daar bleek al van alles in gang te zijn voor La dia de los muertos. Op het plein voor de grote kathedraal  was een podium gezet waarop acteurs een voorstelling opvoerden die te maken had met de Dia de los muertos. Uiteraard konden we er niet veel van verstaan, al konden we er met onze cursus Spaans wel wat woorden uitpikken Het was in elk geval een luchtig stuk, er werd veel gelachen. Leuk om mee te maken!

Merida kerk

Gisteren hebben we de oude stad van Merida bekeken. We zijn begonnen op de markt, een drukke overdekte markt waar ze van alles verkochten. Groenten, fruit, vogels, kleding, maar ook snoepgoed speciaal voor La dia de los muertos. Grappig waren de marsepeinen skeletjes en doodskopjes, allemaal mooi versierd. De oude stad is erg mooi, veel mooie koloniale gebouwen en pleinen met parkjes waar een fijne sfeer hangt.

Vandaag zijn we de stad uit gegaan, naar Celestun. Celestun ligt aan de kust in het noorden van Yucatan en is bekend om de flamingo’s. Met een boot gingen we de rivier op, langs de mangroven. Heel mooi en blijft indrukwekkend, die lange wortels van de bomen in het water. Maar het mooist waren natuurlijk de flamingo’s! Honderden flamingo’s in het water, en dan was dit nog niet eens het ‘drukke’ seizoen. Naast flamingo s waren er ook andere mooie vogels, zoals pelikanen, een soort reigers en ijsvogels. Leuke excursie! Daarna lunch aan het strand bij Celestun, maar dat haalde het bij lange na niet bij Tulum…

Net zijn we voor het laatst Merida in geweest en hebben we gegeten. Van la Dia de los muertos is nu niet veel meer te merken, dat is vooral binnen de familie.

Nou, volgens mij hebben jullie hiermee wel weer even genoeg leesvoer.
Morgen gaan we met de bus (per ongeluk een ‘exclusivo’  geboekt in plaats van ‘gewone’ 1e klas, dus we zijn benieuwd! We gaan naar Campeche, een vestingstadje dat op de Unesco lijst staat en erg mooi moet zijn. Daar blijven we één nachtje en dan gaan we door met de bus naar Palenque, waar in de jungle Mayaruines staan. Na twee nachten gaan we dan richting San Christobal de las Casas.
We verwachten de komende dagen geen internet te hebben, dus dan weten jullie dat in elk geval.

Zodra we weer internet hebben laten we van ons horen!