Onze Guatemala avonturen

Hello!

Jaja, de aanhef in het Engels, omdat we vandaag en de komende dagen in Belize zijn, waar ze Engels spreken. Het Spaans de afgelopen dagen ging redelijk (nou ja, meestal konden we ons duidelijk maken en begrepen wij hen, daar hield het wel mee op), maar Engels is dan toch heel veel makkelijker.

Het is alweer even geleden dat we een verhaal getypt hebben. Ik zie dat we vanaf Rio Dulce afgehaakt zijn, dat lijkt alweer eeuwen geleden! Even een korte samenvatting.

Rio Dulce is een rivier in Guatemala waar deze uitloopt in zee. We zijn hier na een aardig lange busreis aangekomen in ons hotelletje. Wederom een leuke plek, waar je met een bootje naar toe moest. Het hotel ligt aan het water en we hadden er een echt junglehuisje.Afgelopen dinsdag hebben we een boottocht over de rivier gemaakt. Mooie tocht aangezien de rivier door subtropisch regenwoud loopt en steeds smaller wordt tot deze uitmondt in zee. Daar hadden we een paar uur de tijd in het stadje Livingston. Grappig plaatsje, heel anders dan de rest van Guatemala. Hier leek het meer Carribisch, met meer donkere mensen en reggae-invloeden. Grappig voor even maar verder was er niet veel te doen.

Afgelopen woensdag weer op pad, naar Flores. Er ging maar één bus die dag en dat was volgens het hotel om half 2 ’s middags, bij het busstationnetje bleek het 3 uur en uiteindelijk kwam ie iets voor 4 opdagen. Het was een ‘Eerste klas’ bus. Althans, dat was het 20 jaar geleden vast geweest. Maar voor Guatamalteekse begrippen was ie goed te doen. Na weer een lange dag van wachten en reizen kwamen we ’s avonds aan in Flores. Flores is een klein stadje op een schiereiland in een meer. Maar de echte reden voor ons bezoek zijn de ruïnes van de oude Mayastad Tikal, een van de grootste Mayasites in midden-amerika. Hier zijn we de volgende ochtend (donderdag) naartoe geweest. We hadden een tourtje geboekt met een gids erbij en dat was erg interessant. Hij vertelde onderweg al veel over Guatamala, de cultuur, gewoonten etc. en ook bij de ruïnes had hij veel te vertellen. We zijn er uiteindelijk zo’n 4  uur geweest, het is een erg grote site. Zie ook de andere foto’s.

Vandaag weer vroeg op pad, op 5.00 uur stond er een shuttlebusje voor het hotel om ons naar Belize te brengen. Na twee uur waren we bij de grens, waar we na de nodige stempels en betaling van een klein bedrag Guatemala uit gingen en Belize in. We reden door tot Belize City waar we een ‘watertaxi’ naar Caye Caulker hadden. Caye Caulker is één van de eilandjes voor de kust van Belize. Caye Caulker is de relaxte variant, zonder grote hotels en zonder veel voorzieningen. En het is hier leuk! We hebben een fijn hotel op het strand. Je loopt niet zo lekker de zee in omdat er veel zeegras groeit maar er zijn bij de meeste hotels steigers vanuit waar je de zee in kunt. Vanmiddag hebben we heerlijk rustig aan gedaan. Beetje uitgerust en gehangen in een hangmat op het uiteinde van de steiger, lekker gegeten en het eilandje rondgewandeld. Echt vakantie!

Morgen willen we gaan snorkelen en later waarschijnlijk ook nog duiken. Maar dat horen jullie dan wel weer!