Sarnath (dag 2)

Dag 2 in India, weer een heel avontuur. We wilden vanmorgen eigenlijk vroeg (lees: 5.15 uur) opstaan om de zon op te zien komen, maar toen de wekker ging besloten we dat dit toch echt te vroeg was, dus uitgeslapen tot 9 uur. Toen was de zon natuurlijk al lang op, en al lekker warm. Niet om iemand thuis jaloers te maken, maar het is hier elke dag rond de 35-40 graden en geen wolkje aan de lucht, niet verkeerd! Soms wel heel warm maar, ach, we zullen niet klagen.

We wilden vandaag naar Sarnath, de plek waar Buddha naartoe kwam om zijn boodschap te verkondigen na zijn verlichting. Een belangrijke plek voor boeddhisten dus, maar helaas zijn veel van de stoepas, kloosters en tempels helemaal vernietigd.

Aangezien de site tussen de middag sloot, gingen we pas na de middag. 's Ochtends dus nog wat rondgelopen door de straatjes van Varanasi, en even lekker een colaatje gedronken bij ons hotel. Daarna met een autoriksja naar Sarnath. Dit was weer een avontuur op zich, niet voor mensen met reisziekte of een zwak hart. Lalou, onze chauffeur, houdt van lekker doorrijden en maakt er een sport van om niet of zo min mogelijk te stoppen voor andere voertuigen, koeien of mensen. Oh ja, de rest van de Indiërs heeft dezelfde hobby, dus dat is af en toe even spannend. Onderweg wel onze ogen uitgekeken. We kwamen langs hutjes die bestonden uit een stapel stenen en een zeil eroverheen, groente en fruitstalletjes langs de weg en weer heel veel mooie en minder mooie mensen.

Na een zeer relaxte (ahum) drie kwartier waren we in Sarnath. We hebben er de opgravingen bekeken van de tempels en stupa's die hier tussen 200BC en de 5e eeuw AD stonden. Ook hier weer Indiers die ons interessant vonden en op de foto zetten. Indrukwekkende overblijfselen als je bedenkt dat het al zo oud is, maar helaas was er heel weinig over van de gebouwen, zodat het moeilijk is je een beeld te vormen van hoe het er uit had gezien.

Hierna nog naar een Jaintempel geweest. Jaiisme is een van de religies in India. Daarna naar de Mulgandha Kuti Vinar tempel, waar een bodi boom staat waarvan gezegd wordt dat deze afstamt van een takje van de boom waaronder de Buddha zijn verlichting bereikte.

Tenslotte nog even naar het Archeologisch museum geweest. Hier stonden een aantal beelden die bij de opgravingen stonden, en stukken van muren met inscripties erin.

Toen we alles gezien hadden gingen we weer op het Indische gemakje terug naar ons hotel, met onze Indische scheurneus.  Net even lekker gedoucht en zo maar eens gaan eten.

Morgen gaan we nog een tempel hier in Varanasi bezoeken, en 's middags gaan we naar het station, waar om 17.20 uur onze nachttrein naar Agra vertrekt. We hebben voor deze lange rit de duurste klasse geboekt, met twee bedjes boven elkaar en airco. Hopelijk kunnen we er een beetje in slapen, maar dat zal vast wel lukken. In Agra hebben we waarschijnlijk geen WIFI in ons hotel, dus internetten kan daar moeilijker worden dan hier. Wellicht dus even geen verhalen van onze kant, maar dat komt dan wel weer!

Veel liefs en tot snel, Erik en Anne

PS Foto's uploaden doen we vanavond nog even, dus die volgen over een uurtje of twee!

Ieke 10-10-2010 17:09

Dag Anne en Erik,
Heel herkenbare verhalen! Leuk dat jullie al zoveel indrukken opgeschreven hebben. Heerlijk om weer wat van India terug te lezen.
Trouwens, het Jaïsme is heel interessant: de gelovigen eten geheel veganistisch! Zijn jullie ook al veel vegetarische gerechten op de menukaarten tegengekomen?
Goede nachtrust in de trein gewenst!! Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen op dat gebied. Zo te lezen hebben jullie een iets luxere variant dan wij hadden ;-)
Groetjes van Ieke

eefje 10-10-2010 18:41

heey,

Jaloersmakende verhalen! Het klinkt erg tof! Mooie foto's ook! Ben benieuwd of de trein inderdaad een beetje te doen is!

Geniet!

opa oma 11-10-2010 10:24

hallo anne erik
wat een mooi verhaal en fotos.
blijf wel goed uitkijken maar vooral genieten.
opa gaat morgen dus onder het mes maar is er heel rustig onder.
tot het volgende bericht.
alle goeds en dikke kus opa oma

Heleen 11-10-2010 12:19

Lieve Anne en Erik,

Vandaag jullie laatste dagje in Varanasi, maar zo te lezen hebben jullie daar al veel moois gezien
Succes met jullie reis vandaag en ik hoop met jullie mee dat het de hoogste prijs waard was!
Geniet ervan

Liefs Heleen

Trees en Toon 15-10-2010 10:16

Hé dag Erik en Anne,

Nou, het klinkt nog steeds flink als India. Wij zitten nu ergens tussen Georgetown en Normanton: het regent en het natte seizoen is hier vroeg begonnen. Volgens mij passen jullie je al aardig aan, aan de Indiase mentaliteit: lekker relaxed, niet druk maken en genieten van een colaatje. Ben benieuwd naar jullie "luxe" treinreis!! Trouwens leuke foto's!