Udaipur

De foto's van de afgelopen dagen staan er al op, nu nog onze belevenissen. We zijn inmiddels in Udaipur, in het zuiden van Rajasthan. De stad ligt tegen een groot meer aan, waardoor het veel ruimer en relaxter aandoet dan andere steden waar we geweest zijn. Erg prettig dus! We zijn hier voor vier nachten, morgen gaan we weer verder naar Jodhpur. We zitten weer in een relaxed hotel, volgens onze nieuwe standaard ook weer met lekker zwembad en mooie kamer. De afgelopen dagen hebben we dan ook regelmatig de hete middagen doorgebracht in en langs het zwembad. Je hoort ons niet klagen! In Udaipur is er behalve het meer ook het op één na grootste paleis van India, het City Palace. Hier zijn we met een gids doorheen gegaan, was erg interessant! En het was nog een leuke gids ook. Daarna moest er door Anne natuurlijk even een pasmina gekocht worden alvorens terug te gaan naar ons hotel. Verder zijn we vanuit Udaipur naar het fort van Kumbalgarh en een oud tempelcomplex in Ranakpur geweest. Dit is zo'n 95 km rijden, en we zijn er met een auto met chauffeur naartoe gegaan. Klinkt decadent, maar er is geen andere manier om beide plekken op een dag te bezoeken. Onderweg een stukje echt plattelands India gezien, met vrouwen met enorme pakken stro of takken op hun hoofd en kindjes die een of andere exotische groente verkopen.

We keken onze ogen uit tijdens de twee uur durende rit. Het fort was enorm groot, en er ligt een muur omheen van maar liefst 36 km lang! Binnen die muur liggen allerlei tempeltjes en een groot paleis. Daarna naar de Jain tempels van Ranakpur, gebouwd in 1439. Erg oud en mooi van binnen, met heel gedetailleerd beeldhouwwerk en maar liefst 1440 pilaren.

Gisteravond zijn we naar het restaurant van een hotel aan het meer gegaan met een dakterras. Eerst met een drankje genoten van de prachtige zonsondergang boven het meer en daarna was het tijd voor 007! Voor wie denkt dat we een zonnesteek hebben opgelopen, ben niet bang. De film Octopussy van James Bond (heeel oud!) is deels opgenomen in Udaipur. Om die reden vertonen veel guesthouses de film elke avond op het dakterras, vanaf een in een hokje gebouwde tv. De dvd was een illegale kopie die al minimaal 500 keer was gedraaid dus de kwaliteit liet wat te wensen over, maar ach, dat hoort er bij he! Zittend op een dakterras met een lekker temperatuurtje en een lekkere pizza was het helemaal goed! Ook vandaag hebben we 'cultureel' gedaan. Vanmorgen zijn we naar een museumpje gewandeld waar een poppentheater bij zit. Geen Jan Klaassen, maar Indische marionetten. In het museumpje stonden veel poppen tentoongesteld, en het was er enorm druk! Alleen maar Indiers wel te verstaan. En wij natuurlijk. Het wordt al gewoon, maar wederom veel gestaar, gefluister etc. Er was ook een show met de poppen in een klein theatertje, erg leuk! Knap om te zien hoe ze die poppen zo kunnen laten bewegen.

Hierna zijn we naar een park gelopen, ooit aangelegd voor de 48 vrouwen van het paleis. Het was een mooi aangelegd park met allerlei exotische bomen en planten en heel veel mooie vlinders. En heel veel Indiers! Deze keer kwamen we een halve school tegen, en ineens waren we helemaal omringd door uniformpjes. De leraar was nog het meest enthousiast en wilde met ons op de foto. Zie foto op de site, echt heel bizar! Zo'n grote groep in een keer hadden we nog niet om ons heen gehad, echt niet normaal. En maar foto's maken. Je voelt je net de koningin hier zeg.

Vanmiddag weer lekker gezwommen en net weer naar een mooie show geweest. Het was een show in een mooi oud gebouw, op een binnenplaatsje. Er werden verschillende dansen geshowd uit verschillende delen van Rajasthan, waaronder ook weer een poppenspeler. Echt heel erg knap zeg! Ook de andere dansen waren indrukwekkend, met potten met vuur op het hoofd of met maar liefst tien potten opgestapeld op het hoofd!

Morgen gaan we weer verder, naar Jodhpur (de blauwe stad). Wordt onze eerste lange busrit, zo´n 6 uur. Nog een weekje genieten, dan weer naar huis. Maar daar denken we nog even niet aan!!!